Carolina aka skallepär

Snälla låt mig vakna ur denna mardröm! Orkanen kom in i mitt liv utan att knacka på dörren och kastade om allt. Detta är inget jag vill gå igenom men orkanen har redan bjudit in sig själv. Jag måste börja inse saker och ting, men hur lätt är de att inse att ens liv inte längre är som andra 20 åringars liv? Hela värden springer iväg medans jag står stilla, stilla i en orkan där de enda jag kan göra är att hålla huvudet högt och lämna ut min kropp.

Men de är inte så lätt. min kropp får stå ut med mycke, en cellgiftbehandling som innerbär att jag får dropp i 10 timmar/per dag i 5 dagar + att jag får en extra påse cellgift dag 2 och 5, jag får även denna extrapåsen i östersund dag 16 i behandlingskuren (men dan får jag bara dropp i 1½ timme) , kroppen ska även behöva få inopererade doser och slangar och snart ska genomgå en stor operation där dom ska ta bort ena äggstocken och äggleden ( + tumören om den inte skulle ha försvunnit helt tills dess) och eventuellt en bit av tarmen. Och mitt i allt ska man hålla huvudet högt och inte visa sig svag. Denna mur är något jag har lyckas byggt upp i allt de här. En mur som inte går att spränga. Jag har inga problem att prata om de jag går igenom med folk jag träffar. Men så fort jag är själv kommer denna mur upp och jag kan verkligen inte visa mig svag för mig själv, för de är just de de handlar om, jag måste hålla huvudet högt för min egen skull, för att jag ska klara av allt som denna orkan kom med. Visst jag har alltid haft en mur uppbyggt runt om mig inte viljat visa mig svag för andra. Kan också bero på att jag inte vill visa mig själv de som de har vissats i de här läget.

Mellan behandlingarna, då min kropp ska ha tid för återhämtning har jag oturligt nog fått varit i Östersund på Sjukhuset. Första gången i en vecka då mina vita blodkroppar låg på 0 och jag inte hade något imunförsvar alls samt en infektion i kroppen. Då fick jag ligga i isolering så när Magda var hos mig fick hon tillexempel bära skyddskläder. Andra gången var nu i Fredags efter cellgifterna jag fick i Östersund, då var de vita blodkropparna istället för höga så jag och Magda sov bara en natt på sjukhuset sedan kunde jag åka hem. Detta bevisar att jag måste vara försiktigare än jag varit och börja lyssna på min kropp. För denna vecka när jag har försökt träffat alla har de blirvit för mycke för mig till slut. För medans mina kompisar är hos mig bygger jag upp den här muren och kan inte visa när jag är trött och igentligen inte orkar något mer. Jag kan inte heller känna de på samma vis. Just för att jag bygger upp den här muren för mig själv också.

Det jag tror allt grundar i är att jag inte fattat att jag verkligen har cancer och vad de kan innebära. men att vara försiktig nu är en investering för min framtid. Även ni mina vänner måste tänka på detta, känner ni av minsta lilla förkylning så är det livsviktigt för mig att ni talar om det. Operationen som jag ska göra och behandlingen efter den är även livsviktig för mig så ingenting får göra mig sjuk just nu. Det är den här perioden som kommer som är den viktigaste delen av behandlingen. Nu MÅSTE hela cancern försvinna för den avgör min framtid. Vi får ta igen den tiden vi missar nu framöver istället.

Ja detta är alltså jag Carolina aka skallepär.


Portacarten (dosan eller aparaten som jag kallar den) som är inopererad i bröstet. Nu är nålen isatt eftersom de är genom den jag får mina cellgifter. Nålen sitter inte i mig utan går bara genom skinet och in i den här dosan där de sedan går en släng i en bodkärl. (från nålen till det lilla "såret/ärret" vid nyckelbenet). Nålen tar jag alltså ur efter behandling och sätter i den när jag ska påbörja en behandling. Denna operation skulle jag igentligen bara få lokalbedövning på. men efter att gått igenom en liknande då jag skulle få en släng ifrån min överarm till ett blodkärl som går därifrån till hjärtat, den infarten(Picklinen) strulade väldigt mycke för mig och då fick jag sedan ta ur den och sätta in portacarten istället. Men jag var så fjantig och begärde att dom behövde söva mig. min kropp, mina beslut! vill verkligen inte gå igenom den mardröms sitvationen igen med ändast lokalbedövning medans dom skär i en och drar slangar  blodkärl..

 

Detta blev en liten ytlig inblick(är ju väldigt mycke mer) i vad jag går igenom men nu måste jag verkligen försöka sova. bara 4 timmar kvar tills dom kommer in och ska väga och sätte i droppet.


Mina kommentarer
Postat av: Maria

Åh Carolina! Tårarna sprutar på mig nu! Det är nog ingen som riktigt har förstått att du faktiskt har cancer, åtmindstonde inte jag. Det känns så overkligt men det är ju faktiskt det som är verkligheten. Du vet att jag och hela gänget finns för dig och kommer överösa dig med kärlek genom hela den här resan! Du behöver inte känna någon "press" över att du ska hinna träffa alla osv, för vi förstår dig. Du ska bara tänka på dig själv nu! Jag älskar dig! <3

2012-02-24 @ 10:03:27
Postat av: Ninni

Älskade Carro, det är en tuff resa du gör. Muren du har satt upp är ett skydd för dig själv, för att du ska orka. Jag vet att alla, liksom jag, önskar att vi kunde hjälpa dig mer och vi finns här när du vill. Megabamsejättekramen! <3

2012-02-24 @ 11:48:23
Postat av: Anna-Lena

Allt Ninni skriver är så sant!! Du ska veta att vi är med dig i tanken!! Du SKA tänka på Dig själv nu o använda Din kraft på Dig själv!! Stora Största Styrkekramen från oss!!

2012-02-24 @ 13:31:33
Postat av: westberg

Jag håller med Maria fullt ut och kunde inte ha sagt det bättre själv. Känn ingen som helst press, vi väntar på dig och kommer att finnas till hela tiden :) <3

2012-02-24 @ 20:58:43
URL: http://westbergjohanna.devote.se
Postat av: Kusse Manda

Önskar jag kunde göra något för att allt skulle bli bättre, Men du är en av världens bästa kusiner, klart du kommer ta dig igenom det här fint! vet inte riktigt vad jag ska skriva men här kommer en stor kram från mig och oss andra KRAM <3

2012-02-25 @ 17:21:11
URL: http://amaia.devote.se/
Postat av: Mona

Skickar en STOR styrkekram <3

2012-02-25 @ 21:15:26
URL: http://monizz.blogg.se/
Postat av: C1

Åh älskade C1, jag känner mig nästan mållös..

Som Maria skriver så har man nog inte riktigt fattat vad som har hänt.. Eller så vill vi inte fatta. Det är overkligt och fruktansvärt orättvist, men du kommer att klara det här så jävla bra! Du har oss som stöttar dig hela vägen och vi kommer att finnas här varje steg på vägen.

Du är så himla älskad! <3

2012-02-25 @ 22:16:31
URL: http://carolinestern.blogg.se/
Postat av: Eruuka

Du är så jäkla stark Carro, men glöm för fasen aldrig bort att man får vara svag och man måste falla för att kunna ta sig upp igen!

Dessutom klär allt en skönhet som dig, glöm inte det!

2012-02-26 @ 23:07:00
URL: http://eriikanu.blogg.se/
Postat av: Madde hansson

Carro, du är så himla stark!! ingen ska behöva gå igenom det du gör nu! Vill bara att du ska veta att jag tänker på dig dagligen och att minnen sen vi va små dyker upp lite titt som tätt :) Vi umgicks ju så mkt när vi va mindre vårt lilla skara gäng på 4 pers, åkte moped, åt på cafestugan och levde loppan! haha! Jag vet att du kommer klara dethär! Kram <3

2012-03-02 @ 02:08:07

Här kan du kommentera:

Vad heter du?
Spara mitt namn!

Din E-postadress: (Bara jag ser den)

URL/Har du nån blogg?

Här kan du kommentera:

Trackback
RSS 2.0